KOLLUK
FAALİYETLERİ
İdarenin kamu düzenini korumak ve
sağlamak amacıyla giriştiği, kanunlar çerçevesinde kalmak kaydıyla, kamu
özgürlüklerini sınırlayıcı tüm faaliyetlerine kolluk faaliyetleri denir. Kolluk
bir yandan kamu düzenini sağlayan, koruyan ya da bozulduğunda eski durumuna
getiren idari etkinlikler; diğer yandan da bu tür etkinlikleri yürüten
görevliler anlamında kullanılır.
İdarenin kolluk faaliyetlerindeki amacı
iç düzen, emniyet ve asayişin sağlanmasıdır. Kısaca kolluk faaliyetlerindeki
amaç unsuru, kamu düzeninin korunmasıdır. Kamu düzeni kolluk kuvvetlerinin özel
amacıdır.
Açık
veya yakın bir tehlike olmadıkça, kolluk kuvvetlerinin bireylerin öznel
anlayışlarına müdahale etmesi
yetki aşımı olarak nitelendirilmektedir.
I.
KAMU DÜZENİNİN UNSURLARI
- Güvenlik,
- Dirlik
ve esenlik, - Sağlık (genel sağlık), - Genel ahlak.
Güvenlik: Bireylerin
umumi ya da umuma açık yerlerde can ve malları açısından endişe duymamalarını
ifade eder. Doğrudan fiili bir müdahalenin bulunmamasının yanında geniş anlamda
bireylerin can ve mallarına yönelebilecek olası bir tehdidin bulunmaması ya da
varlığı halinde bertaraf edileceğine dair kanaat güvenlik olgusu için
gereklidir.
Dirlik ve Esenlik: Hayatın
olağan akışında sürmesini sağlayacak huzur ve sükunet ortamının varlığı ve bu
düzene zarar verebilecek kargaşa ve karışıklıkların yokluğu anlamına
gelir.
Genel Sağlık: Toplumun
büyük bir kısmını tehdit eden salgın hastalıklarla mücadele etme noktasında
genel sağlık, kamu düzeninin gerekli bir unsuru olarak kollukla
ilişkilendirilmiştir. Zabıtanın yiyecek ve içecek kontrollerinde bulunması,
salgın hastalıklarda karantina bölgesi oluşturulması gibi durumlar kolluk
faaliyetleri olarak değerlendirilmektedir. Bu faaliyetler, Umumi Hıfzıssıhha
Kanunu ile düzenlenmiştir.
Genel Ahlak:
Ahlak kuralları toplumsal düzeni sağlayan temel normlardan biri olmakla
birlikte, genel bir ahlak tanımı yapmak zordur. Ancak kamusal alanda topyekün
infial uyandırabilecek derecede gerçekleşen eylemlerin genel ahlaki yapıyı
zedeleyeceği kabul görmüştür. Önemli bir çoğunluğun aynı anda kamu düzenini
bozduğunu düşündüğü davranışlara müdahale etmek kolluğun görev sahasına
girmektedir.
DİKKAT
Bununla birlikte, kolluk görevlilerinin kanuni bir dayanak
olmaksızın temel haklara müdahalesi görev gaspı teşkil eder.
II.
KOLLUKTA USULLER
Bildirim Usulü:
Vatandaşların belli faaliyetler öncesinde kolluk kuvvetlerine haber vermesi durumunu
ifade eder. Vurgulamak gerekir ki, bildirimin yerine getirilmesi ve kolluk
yetkililerine haber verilmesi, artık söz konusu faaliyetin kolluk işlemlerine
konu olmayacağı anlamına gelmez. Örneğin, gösteri yürüyüşünün 48 saat önceden
mülki amire bildirilmesi bir zorunluluktur; ancak bildirimde bulunulmuş olması
kolluk faaliyetlerinin işlemeyeceği anlamına gelmeyecektir.
İzin Usulü:
Vatandaşların belli faaliyetleri için kolluktan izin almaları durumunu ifade
eder. Bu usulde, idare yapacağı denetimin sonucuna göre, belli bir faaliyete
izin ve ruhsat vermeye ya da vermemeye yetkilidir. İzin usulünde, kolluk
makamının izin verme yetkisi bağlı olabileceği gibi, serbest değerlendirmeye
dayanan bir takdir yetkisi de olabilir.
Örneğin, umuma açık
dinlenme yeri açılması, kafe, tiyatro, sinema açılması polisin tahkiki üzerine
mülki amirin iznine bağlıdır.
Serbestlik Usulü: İdarenin
kamu düzenini bozan ya da bozması muhtemel bazı faaliyetlerle ilgili tedbir
alabilme konusundaki serbestliği ifade etmektedir. İdare düzenleyici işlemler
vasıtasıyla bu tip faaliyetleri düzene sokmakta ya da yasaklayabilmektedir. Bu
noktada idarenin karar alma serbestîsinin de sınırları vardır. İdare kamu
düzeni adına tedbir içerikli kararlar alırken; Anayasal haklara ve kanunlara uygun
davranmakla yükümlüdür.
DİKKAT
Kolluk personeli tek başına veya topluca zorda kalınca
silah kullanabileceği gibi, kural olarak üstün emirlerini yerine getirmek için
de silah kullanabilir. Bu durumda ast, emrin hukuka uygunluğunu tartışamaz.
Kolluk
Yetkilerinin Genişlemesi
Olağanüstü hal ve
sıkıyönetim söz konusu ise kolluk yetkileri genişlemektedir. Olağanüstü halde
kolluk yetkileri sivil makamlarda iken, sıkıyönetimde askeri makamlara
geçmektedir. Her ikisinde de kolluk makamları temel hak ve özgürlükleri tamamen
ya da kısmen durduran tedbirler alabilir. Ancak tüm bu tedbirler temel hak ve
hürriyetler dahilinde çekirdek alana müdahalede bulunmamalıdır.
Olağanüstü hal tek
bir ili kapsıyorsa o ilin valisi kolluk makamı olarak pozisyonunu korur; ancak
olağanüstü hal ilanı birden fazla il için geçerliyse ve bu illerde
koordinasyonu sağlamak adına bir bölge valisi görev yapıyorsa, bu durumda genel
kolluk usullerinde çerçeveyi bölge valisi çizecektir.
III.
KOLLUK TÜRLERİ
Ülkemizde, daha önce adli ve idari
kolluk yalnız görev yönünden ayrılmış ve aynı kişiler ve kurumlar tarafından
yürütülmekte iken, 1 Haziran 2005 tarihinden itibaren suçları kovuşturmak,
suçluları ve kanıtlarını saptayıp yargı mercilerine sunmak üzere adli kolluk uygulamasına
geçilmiştir. Ceza Muhakemesi Kanunu’nun 164. maddesi ile adli kolluk gücü;
gümrük muhafaza teşkilatı, emniyet, jandarma ve sahil güvenlik komutanlığı ile
birlikte dört çekirdek yapıdan oluşmaktadır.
Adli Kolluk:
Kanunların suç saydığı eylemlerin işlenmesinden sonra ve adli kovuşturma
amacına yönelik faaliyetleri gerçekleştirmektedir. Kamu düzeni bozulduktan
sonra harekete geçen, suçluları ve delilleri araştıran kolluktur.
İdari Kolluk:
Kanunların suç saydığı bir eylem henüz işlenmeden önce, kamu düzenini tehdit
eden durumların ortaya çıkması halinde yürütülen faaliyetlerden sorumludur.
Kamu düzeni bozulmadan önce faaliyet gösteren ve kamu düzeninin bozulmaması
için gerekli tedbirleri alan kolluktur.
Siyasi Polis:
İstihbarat toplama, istihbaratı değerlendirme, edindiği istihbaratları yetkili
makamlara, Başbakana ve Milli Güvenlik Kuruluna bildirme görevinin yürütüldüğü
gizli polis faaliyetleridir. Devletin milli güvenliğinin korunması için
girişilen bu faaliyetler kamu düzenini sağlamaktan ve idari kolluğun
görevlerinden farklıdır. Siyasi polis, tüzelkişiliği olmayan Başbakanlık Milli
İstihbarat Teşkilatı bünyesinde örgütlenmiştir.
İdari
Kolluk-Adli Kolluk Farkları:
-İdari kolluk idari makamların emri altında çalışır. Adli
kolluk adli makamların emrinde çalışır.
-İdari kolluk faaliyetlerinden doğan uyuşmazlıklar idari
yargıda, adli kolluk faaliyetlerinden doğan uyuşmazlıklar adli yargıda
çözümlenir.
-İdari kolluk görevlilerinin görevleri ile ilgili veya
görevleri esnasında işledikleri suçların kovuşturulması 4483 sayılı Memurların
ve Diğer Kamu Görevlilerinin Yargılanması Hakkındaki Kanun hükümlerine tabi
iken, adli kolluk görevlilerinin işledikleri bu nitelikli suçlar Cumhuriyet
Savcısı tarafından doğrudan doğruya kovuşturulur.
-İdari kolluk hem devlet tüzel kişiliği adına hem de yerel
yönetimler adına yapılır. Adli kolluk sadece devlet tüzel kişiliği adına
yapılır.
-İdari kolluk hem bireysel işlemler hem de düzenleyici
işlemler yapabilir. Adli kolluk makamları düzenleyici İşlem yapamaz. Sadece
bireysel işlemler yapabilir.
ADLİ KOLLUK
|
İDARİ KOLLUK
|
Adli makamların emrinde
çalışır.
|
İdari makamların emrinde çalışır.
|
Bastırıcı tedbirler alır.
|
Önleyici tedbirler alır.
|
Tam teşekküllü karakolların
olduğu yerde bulunurlar.
|
Her yerde bulunabilirler.
|
İşledikleri suçlarda
Cumhuriyet Savcılığınca doğrudan kovuşturulurlar.
|
Hakkında kamu görevlilerinin yargılanmasına
ilişkin hükümler uygulanır.
|
Teşkilat ve görevliler
yönünden ayırt edilemez.
|
Görevlerinin niteliği ve amaç yönünden
ayırt edilebilir.
|
Adli kolluktan doğan
uyuşmazlıklar adli yargıda görülür.
|
İdari kolluk faaliyetinden doğan
uyuşmazlıklar idari yargıda görülür.
|
ORTAK ÖZELLİK
|
|
Her iki kolluk da İçişleri Bakanlığı
Emniyet Genel Müdürlüğü bünyesinde örgütlenmiştir.
|
NOT
Emniyet Teşkilatı Kanunu uyarınca, adli kolluk tam
teşekküllü karakolların olduğu yerlerde oluşturulurlar.
IV.
GENEL İDARİ KOLLUK-ÖZEL İDARİ KOLLUK
Her türlü faaliyet
hakkında yetkili olan kolluk, genel idari kolluk; sadece belirli bir tür
faaliyet hakkında yetkili olan kolluk özel idari kolluktur.
Genel idari kolluk,
bekçi, polis ve jandarmadan oluşur; emniyet ve asayişi temin ile yükümlüdür. Genel idari kolluk, başta İçişleri
Bakanı olmak üzere, vali ve kaymakamın emri altında görev yapmaktadır.
Jandarma, idari ve kolluk yetkileri yönünden İçişleri Bakanlığı’na bağlıdır. Jandarma, eğitim yönünden de artık İçişleri
Bakanlığı’na bağlıdır.
Özel idari kolluk;
sınırlı göreve sahiptir. Orman, turizm, gümrük kollukları gibi özel düzenleme
gerektiren alanlarda kurulmuş bu hizmetler, ilgili bakanlık veya idari
kuruluşun emri altında yürütülür. Özel idari kolluk; belirli alanlarda faaliyet
gösteren ve bir takım özel ihtiyaçlara binaen istihdam edildikleri için “hizmet
kolluğu” olarak da anılmaktadır.
1.
Genel İdari Kolluk
Genel idari kolluğu merkezi idare kolluğu olarak
değerlendirilmelidir.
Merkezi
İdare Kolluğu:
Genel idari kolluk
makamları Bakanlar Kurulu, İçişleri Bakanı, valiler, kaymakamlar ve bucak
müdürleridir. Polis idari, adli ve
siyasi olmak üzere üçe ayrılır. İl ve ilçe belediye sınırları içinde polis
bunların dışındaki yerlerde ise jandarma görevlidir.
Jandarma, eğitim
yönüyle Genelkurmay Başkanlığına, idari ve kolluk yetkileri yönüyle İçişleri
Bakanlığına bağlıdır. İçişleri Bakanı gerektiğinde Bakanlar Kurulu kararı ile
ordu birliklerinden istifade edebilir.
Vali, askeri
birliklerden doğrudan yardım isteyebilmesine rağmen, kaymakam kamu düzeni
bozulduğunda askeri birliklerden doğrudan yardım isteyemez, durumu valiye ve en
yakın askeri komutana bildirir. İçişleri Bakanı veya vali böylesi durumlarda,
Silahlı Kuvvetleri kendi sorumluluğu altında güvenliğin sağlanması veya yerine
getirilmesi işlerinde kullanma yetkisine sahiptirler. Dolayısıyla, bu gibi
durumlarda askeri birliklerin amiri, yerine göre İçişleri Bakanı veya validir.
Kolluk kuvvetlerine yardım eden silahlı kuvvetler komutanları ve emrindekiler
ise kolluk personeli durumundadırlar.
2.
Özel İdari Kolluk
Özel
kolluk kendi içinde ikiye ayrılır:
a.
Hizmet
Kolluğu:
Özel bir kanunla
kurulan ve genel kolluk görevi dışında belirli görevleri olan sadece belirli
tür faaliyetler konusunda görevli olan kolluk özel idari kolluktur. Özel idari
kolluk aynı zamanda hizmet kolluğu olarak da isimlendirilir. (Orman, maliye,
tekel, karayolları trafik kolluğu, hava yolları kolluğu, gümrük, tarım, av,
hayvan, çevre gibi konularda görevli kolluktur.)
b.
Mahalli
İdare Kolluğu:
Genel idari kolluk ya da özel idari kolluk
olarak hangi sınıflandırmaya dahil olduğu oldukça tartışmalı olan mahalli
kolluklar, İl Özel İdaresi kolluğu, belediye kolluğu ve köy kolluğu olmak üzere
üç bölümden oluşur. İl Özel İdaresi kolluğunun kendine özgü bir teşkilatı ve
personeli yoktur. Belediye kolluk personeli ise zabıtadır. Zabıta silahsızdır.
Köy kolluk görevlisi ise Köy korucusudur ve silahlıdır.
Belediyede kolluk
makamları, belediye başkanı, başkan yardımcısı, belediye encümeni ve belediye
meclisidir. Başkan ve yardımcıları bireysel kolluk işlemleri, encümen ve meclis
ise düzenleyici kolluk işlemleri tesis etmeye yetkilidir.
Köydeki kolluk
makamları ise, bireysel işlemler tesis edebilen muhtar ile düzenleyici kolluk
işlemlerinde bulunan ihtiyar meclisidir.
Köyün
kolluk personeli ise üç şekildedir:
- Silahlı
köy korucusu,
- Gönüllü
köy korucusu, - Geçici köy korucusu.
İDARİ
KOLLUK MAKAMLARI
●
Genel idari kolluk makamları şunlardır:
-
Bakanlar Kurulu,
-
İçişleri Bakanı,
-
Valiler,
-
Kaymakamlar,
-
Bucak müdürleri.
●
Mahalli idarelerden il özel idaresi kolluk makamları;
-
İl Genel meclisi,
-
İl Daimi encümeni,
-
Vali,
-
Vali yardımcılarıdır.
●
Mahalli idarelerden belediyelerin kolluk makamları;
-
Belediye meclisi,
-
Belediye encümeni,
-
Belediye başkanı,
-
Belediye başkan yardımcılarıdır.
●
Mahalli idarelerden köy idarelerinin kolluk makamları; - Köy
ihtiyar meclisi, - Köy muhtarıdır.
●
Hizmet kolluklarının makamları: Orman, turizm, gümrük
gibi özel bir düzenleme gerektiren alanlarda kurulan kolluk makamları hizmet
kollukları olarak adlandırılmaktadır.
İDARİ
KOLLUK PERSONELİ
Genel
idari kolluk personeli polis ve jandarmadan oluşmaktadır.
- Adli ve idari polis, İçişler
Bakanlığına bağlı Emniyet Genel Müdürlüğü bünyesinde, - Siyasi polis, Başbakanlığa bağlı Milli İstihbarat Teşkilatı
Müsteşarlığı bünyesinde, - Jandarma,
Jandarma Genel Komutanlığı bünyesinde örgütlenmiştir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder