AB’NİN KURUMSAL YAPISI
Birliğin kurumları: AP,
AB
Konseyi,
Konsey,
Komisyon,
AB
Adalet Divanı, Avrupa Merkez Bankası, Sayıştay’dır.
Her
kurum,antlaşmalarla öngürülen,amaçlara ve usullere uygun olarak,kendisine
verilen yetkilerin sınırları içerisinde hareket eder.Kurumlar kendi arasında işbirliği
yaparlar.
Yukarıdaki kurumlar dışında,bu
kurumların oluşturduğu alt kuruluşlar vardır.Bunlar uzmanlaşmış kuruluşlardır.
Organları
fonksiyonları açısından ele aldığımızda hatlar hiçbir zaman kesin çizilmediği,yani
güçler ayrılığı ilkesi tam olarak benimsenmemiştir. Kurumlar birbirlerini
siyasal ve hukuksal olarak denetleyebilmektedir.
AB,teşkilatlanma yapısıyla diğer
hiçbir uluslararası örgütlenmelerde görülmeyecek sui generis bir
yapılanmadır.sui generis olmasının nedeni belirlenen hedeflere hükümetlerearası
işbirliğiyle değil,oluşturulan organlarlar ve anayasayla kendine has bir
yapıyla ulaşılmak istenmesidir.
AVRUPA PARLEMONTOSU
Adı ATS ile ilk olarak Kurucu Antlaşmalarda kullanılmıştır.
Danışma hizmeti veren,görüş bildiren,onay veren bir kurumdur.
Parlementonun Seçim Sistemi: Seçimler
her 5 yılda bir yapılır.Seçimler bazı AP üyesi ülkelerde bölgesel,bazılarında
ulusal ya da bazılarında karma sistemde yapılır.Parlementer sayılarının dağılımında
,esas alınan kriter, tek başına nüfus değil,nüfusla birlikte üye olmaktır.
Üye
sayısı: Parlementer sayıları üye ülkelerin nüfuslarına makul düzeyde
orantılı olması ve en düşük nüfuslu üye devletlerin dahi farklı siyasal düşüncelerinin
temsil edilmesinin sağlanması arasında denge sağlanmaya çalışılır.
Lizbonla
Gelen Değişiklik: Lizbon antlaşması çerçevesince üye sayısı 750+1
olarak
belirlendi.Bir üye devlet en az 6
en fazla 96 üyeye sahip olabilir. Mevcut sayı 736
Gruplar:Üyeler
parlamentoda ulusal gruplar halinde değil,politik gruplar halinde otururlar.
Grup kurabilmek için ab’nin toplam üye devlet sayısının en az 1/4ünden minimum
25 seçilmiş üyenin bir araya gelmesi gerekir.
Çalışma
Şekli:Her ayın son haftasında toplanır AP Genel Kurul’u . Parlamento
komisyonları, AP’nin oturumlarında ele alınacak konular ve bu konulardaki çalışmaları
yaparlar. Halihazırda 23 daimi komisyon ve 2 geçici komisyon vardır.Komisyonlar
AP’nin fonksiyonlarını icra etmesinde hayati öneme sahiptirler.
Görev
ve Yetkileri: Parlamento topluluğun demokratik temele dayanmasını temin
eden bir kurum niteliğindedir.Görev ve yetkileri 5 ana başlıkta toplanmıştır.
-yasama sürecine ilişkin yetkileri:Parlemento
hukukun konulması sürecine
Konsey ile birlikte katılır onay
ve istişari nitelikte görüş vererek Birlik tasarruflarının oluşturulmasına katılır.
İstişari yetkiler: Komisyonun hazırladığı bir teklif
üzerine,Konsey,Parlementonun görüşünü almaktadır. Antlaşmalarda öngörülmediği
taktirde görüşünü almakla yükümlü değildir.
İşbirliği Prosedürü Çerçevesindeki yetkileri: ATS ile getirilen işbirliiği
prosedürü sayesinde AP bir çok konuda yasa çıkarılmadan evvel,onayı aranan bir
kurum haline getirilmiştir.Ancak bu Amsterdam antlaşmasıyla son bulmuştur.Ortak
karar prosedürü getirilmiştir.
Ortak-Karar Prosedürü: Bu prosedürle parlamento adeta Konseyle
karar alma yetkisini paylaşmakta ya da ortak karar vermektedir. Nice antlaşmasıyla
bu prosedürün uygulanacağı alanlar genişletilmiştir –eklenen yeni alanlar-
:
-ayrımcalıkla mücadele
çerçevesinde teşvik edici önlemler
-vize,iltica ve göç konuları
-medeni hukuk konusunda yargısal
işbirliği
-endüstri alanında spesifik
destek önlemleri
-yapısal amaçlı fonların dışındaki
ekonomik ve sosyal uyum alanındaki eylemler
-avrupa çapında siyasal
partilerin status ve mali kurullar çerçevesinde alınacak olan kararlardır. Uygun görüş belirtme yetkisi:konseyin oybirliği ile karar aldığı
bazı alanlarda uygun görüş belirtmek suretiyle yasama faaliyetine katılır.
Komisyonun raporu üzerine değişiklik önermeden Kabul ya da ret biçiminde karar
verir,bu yetki istisnai bir nitelik taşıyan konularda öngörülmüştür.
Sayfa 115.
Yasama sürecine ilişkin diğer yetkiler: birlik yüksek
temsilcisi,ODGP’nın temel yönleri ve tercihleri çerçevesinde;
Üye devletler arasında yapılacak işbirliği konusunda
-kontrol yetkileri: Parlementonun Komisyonun üzerindeki kontrol
yetkileri:
komisyon başkanı ve üyelerinin
atanması aşamasındaki yetkiler,işbaşındaki komisyona soru sorma ve gensoru
verme yetkisidir. Ve son olarak,komisyonun faaliter raparu üzerinde tartışma
açma yetkisidir. Geçici soruşturma
komisyonu oluşturma yetkisi: parlamento,görevlerini yerine getirirken birlik
hukukunun uygulanmasında ihlal yada kötü idare iddialarını bu iddiaların
mahkeme önüne getirildiği ve mahkemenin devam ettiği haller dışında,incelemek
üzere geçici bir soruşturma komisyonu oluşturabilir.
Yurttaşların şikayetini değerlendirme
yetkisi.
Yurttaşlara başvurabileceği bir ombudsman atama
-bütçeye ilişkin yetkiler: Bütçenin
hazırlanmasından harcamasından kabülüne kadar her aşamasında yetkilidir
Parlamento. Son sözü söyleme yetkisine sahiptir. Aynı zamanda bütçenin
uygulanmasını da denetler.
-adalet divanına başvurma yetkisi: diğer
organlar tarafından antlaşma
hükümlerinden birinin ihlal
edilmesi durumunda,adalet divanı önünde,ihlali yapan kurum aleyhine yargılama
süreci başlatabilir.
-parlamento,ad önünde derdest bir
davada tarafların birinin yanında müdahil olarak davaya katılabilir.
-parlamento,herhangi bir kurumun
ihlalinden dolayı adalet divanına dava açabilir.
-parlemento,kendi imtiyazlarını
korumak için,birlik kurumlarının yapmış olduğu bir işleme karşı iptal davası
açabilir.
-Başkanlığın ODGP ile ilgili olarak ap’ye
danışması ve bilgilendirmesi:
AB’nin dış ilişkileri ve güvenlik
politikaları ile cezai konularda polis ve adli işbirliği politikaları konularında
uyumun sağlanmasından konsey ve komisyon sorumludur.ap sadece bilgilendirilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder