AB HUKUNUN ÖZELLİKLERİ
Birlik Hukuku ve Uluslararası Hukuk:
AB Hukunu orataya çıkaran bu antlaşmaların diğer ua antlaşmalardan farkı 1-
egemenlikten kaynaklanan hakları kendi rızalarıyla ile devrederek bağımsız
yasama yürütme ve yargı yetkisine sahip kurumlar ortaya çıkarmıştır.2- birlik
devletler arası yapılan ua antlaşmalara dayanmaktadır. Bazı üye devletlerde
etkililiğin sebebi hala ua statüde olmasına bağlıdır.
Birlik
Hukukunun Temel Prensipleri:
Birlik Hukukunun Birliği:
toplulukları oluşturan üç temel antlaşma fonksiyonel birlik fikrini geliştirmiş.
Birlik Hukukunun Özerkliği :birlik
kavramı yanı sıra yetkilerin ve görevlerin ayrılması prensibine dayanır.
Birlik Hukukunun Doğrudan
Uygulanabilirliği/Doğrudan Etkisi: ulusal otoritelerin müdahalesi
olmada doğrudan birlik hükümlerine dayanarak hakların kazanılması doğrudan
uygulanabilirliği ifade etmektedir ; doğrudan
uygulanabilirliğin sonucu olarak vatandaların kendi ulusal mahkemeleri önünde
birlik hukuku kurallarına dayanarak kendilerine sağladığı hakların korunmasını
ifade eder doğrudan etki prensibi.
Birlik
Hukukunun üstünlüğü:birlik hukuku ve ua hukukun çatışmas durumdan
birlik hukukunun uygulanmasının nedeni uluslar-üstü nitelikte bir örgüt
olmasının doğa socuudur.
AB’NİN ORTAK PAZAR NİTELİĞİ VE
SERBESTLİKLER
MALLARININ SERBEST DOLAŞIMI
Üçüncü ülkelerden gelen mallara karşı bu ortak gümrük
birliği çerçevesinde ortak gümrük tarifeleri uygulanacağına,ancak bir defa bu
mallar herhangi bir üye devlet sınır içine girdi mi artık o malın da tüm
ülkeler arasında serbestçe dolaşacığına ilişkin hükümler vardır. Birlik içinde
malları serbestçe dolaşmasını sağlamak için öncelikle,
1-gümrük
birliğinin gerçekleştirilmesi
2-üye devletler
arasında ithalat ve ihracatta her türlü miktar kısılamasının yasaklanması
gerekmektedir.
Gümrük
Birliğinin Gerçekleştirilmesi
Gümrük birliğine ulaşmak için
öncelikle: birliği oluşturan ülkeler dışındaki tüm ülkeler bakımından ortak bir
gümrük tarifesi uygulamak, yeni bir gümrük vergisi vevya onların yerini tutacak
bir yasal düzenleme yapmaya engel olmak ve gerçek vergiler koymaktan
kaçınmaları gerek.
Ortak Gümrük Tarifesi:at dışından
yapılan ithalatlarda ortak bir gümrük tarifesi uygulamak zorunda olunmuştur.
İthallatta ve ihracatta mallara uygulanacak olan
gümrük vergilerinin ve eşetkili önlemlerin kaldırılması: bir malın
sırf bir sınırdan diğer sınıra geçmesi nedeniyle tektaraflı olarak yükletilen
herhangi bir parasal ödemenin ,dar anlamda gümrük vergisi olmasa bile,bir
devlet adına yapılmasa dahi, gümrük vergisine eş etkii bir önlem olduğu ifade
edilir. Yasaklanmış olsa da uygulamada uyuşmazlıklar sürekli yaşanmaktadır.
Gerçek vergiler,gümrük birliği ve ayrımcı dahili vergi
uygulaması yasağı: diğer devlet ürünlerine yerli-benzer- ürünlerden
daha fazla vergi uygulanamaz.
İthalatta ve İhracatta Miktar Miktar Sınırlamalarının
ve Eş etkili Kısıtlamaların Kaldırılması(madde.34-35)
Ihracat ve ithalatta miktar kısıtlamalarını
ve aynı etkiye sahip diğer tüm kısıtlamalar yasaklanmıştır. Eş etkili
kısıtlamalar: “ birlik içi ticareti doğrudan ya da dolaylı olarak,bilfiil ya da
potansiyel olarak engelleme yeteneğine sahip ve üye devletlerce çıkarılan bütün
ticari kurallar” amaç engellemek olmayabilir ama öyle bir etki yapmışsa eş
etkili kısıtlamalar kapsamına girer.
Malların Serbest Dolaşımının Engellenmesi
Adalet
Divanı tarafından Kabul edilen,serbest dolaşımı engelleyen
zorunlu haller ve haklı
gerekçeler: Birlik içinde serbest dolaşımın engellenme yasağının hangi
durumlarda uygulanmayacağını Adalet Divanı belirtmiştir : -mali denetim -kamu sağlığı -ticari işletmelerde adaleti sağlama -tüketicinin korunmasına yönelik olması
durumunda kısıtlama mazur görülür.
Malların
serbest dolaşımı abia’nın 36.maddesinde getirilen istisnalar: 36.maddeye
göre; 34-35. Madde hükümleri,kamu ahlakı,kamu düzeni veya kamu güvenliği;insan
sağlığının korunması hayvan ve bitkilerin hayatlarının korunması gibi gerekçelerle
ithalat,ihracat veya transit malaların yasaklanmasını veya kısıtlanmasını
engellemeyecektir.34 ve 35.maddelerinde yer alan hükümlerin uygulaması
sınırlandırılmaktadır.
Kamu Ahlakının Korunması Nedeniyle yapılan
kısıtlanmalar
Kamu düzeni
veya kamu güvenliğinin korunması nedeniyle yapılan kısıtlamalar
İnsan
hayatının ve sağlığın korunması,hayvan ve bitkilerin hayatlarını korunması
nedeniyle
yapılan kısıtlamalar
İŞÇİLERİN
SERBEST DOLAŞIMI
Genel
olarak: Geniş anlamda işçilerin serbest dolaşımı, AB üyesi ülkelerin
egemenlik alanında bir işte çalışmak için,serbestçe dolaşma,açık iş yerlerine işe
başvurma ve çalışma hakkını, çalışma ücret ve diğer iş koşullarıyla ilgili
olarak,işçilerin birlik üyesi ülkeler içerisinde değiştirilmesi
halinde,sigortahuku açısından kazanılmış hakların güvence altına alınmasını ,
diplomaları ve diğer eğitim belgelerinin karşılıklı tanınmasını içerir.
Birlik içinde kişilerin serbest
dolaşımı,emeğin serbest dolaşımı dahil,sınır kontrollerinin kalkması ve yerleşme
serbestisi ile ilgilidir.
Birlik içinde emeğin serbest dolaşımının
tam anlamıyla gerçekleşmesi için,vatandaşlığın,hiçbir ayrımcılık nedeni
olmaması gerekir.
Kişilerin serbest dolaşımı
konusunun önemi,kişilerin,birlik sınırları içinde,serbest ve engellenmemiş dolaşım
ve ikamet haklarının,birlikte olmaması durumunda gerçek bir birliğin var
olmayacağı gerçeğinden doğmaktadır.
Avrupa tek pazarının gerçekleşmesi
için ekonomik bölge yaratılması gerekir bu da ancak işçilerin serbest dolaşımıyla
olur.
ABİA 45.maddesinde gerçek bir
birliğin gerçekleştirilmesi amacıyla:
-birlik
içinde,işçilerin serbest dolaşımı sağlanır.
-serbest
dolaşım,üye devletlerin işçileri arasında,istihdam,ücret ve diğer çalışma koşulları
bakımından,uyrukluk esasına dayalı her türlü ayrımcılığın kaldırılmasını
gerektirir.
-serbest dolaşım-sınırlamalar saklı
kalmak kaydıyla- fiilen yapılmış iş tekliflerini Kabul etme;bu amaçla,üye
devletlerin topraklarında serbestçe dolaşma,üye devletlerin birince,devlet
uyruklarının istihdamını düzenleyen,bir iş yapmak amacıyla oturma hakkını
içerir. Kamu hizmelteri istihdamında uygulanmazlar.
ABİA 45.Madde kapsamı:işçiler,serbest
çalışanlar,hizmet üreten ve
faydalanan kişiler,öğrenciler,emekliler
hata prof. futbolcular ve diğer kişilerdir. Bu kişilerin aile üyeleride serbest
dolaşım hakkından yararlanır.
Vatandaşlık koşulu:bu haktan yararlanabilmek için herhangi bir
birlik üyesi devletin vatandaşı olmaları gereklidir.
Kimler işçi olarak değerlendirilir? Bir
işçi,ücret elde etmek için,bir ekonomik faaliyet içinde fiilen yada potansiyel
olarak bulunan üye devlet vatandaşıdır.
Muamele
eşitliği ve işçi ailesinin korunması:İstihdam için elverişlilik,
bir üye devlet vatandaşı başka
bir üye devlette eşit koşullarda istihdam edilen bir kişi olma hakkına sahiplik
ve sözleşme yapılırken ayrımcılığa başvurulmamalıdır. Muamele eşitliği,vatandaşlık esasına dayanan
muamele farklılığı yasaklanmıştır. İşçi
ailesinin korunması, serbest dolaşım işçinin ve ailesinin temel hakkıdır.
Serbest
dolaşım hakkının istisnaları,
Kamu
Düzeni
Kamu
Güvenliği
Kamu
Sağlığı
Kamu
Sektörü
Bir
üye devletin dahili sorunu olan durumlar: bu hakkı isteyen kişi
öncelikle kendi durumunun,birlik hukukunun yetki alanine girdiğini göstermek
zorundadır. Sonra , dayanmak istediği serbest dolaşım hakkının kendi ülkesine
karşı kullanabileceği bir hak olduğunu göstermek zorundadır.
Ayrımcılık
yasağı: uyrukluk esasına dayanan
ayrımcılık yasaktır. Serbest dolaşım ve yerleşme özgürlüğü:
dar anlamıyla işçiler serbest dolaşım ve yerleşim serbestisi haklarından
yararlanırlar.
Ayrılma
hakkı,geçerli bir kimlik kartının ibrazı yeterlidir
Giriş
hakkı,bir başka üye devlette kesin bir işi olan işçiler bu hakkı sağlar.
Ikametgah
hakkı,geçerli bir kimlik kartı ve çalışma belgesinin ibrazı halide alınır. Göçmen
işçilerin sosyal güvenlik hakları,
hastalık yardımı,doğum yardımı,malüllük yardımı,yaşlılık yardımı,işsizlik
yardımı,aile yardımı,ölüm yardımı gibi alanlarda hakları olduğu görülür.
YERLEŞME HAKKI VE HİZMETLERİN
SERBEST DOLAŞIMI
Genel bilgi ve kapsam: yerleşme
hakkı bir gerçek kişinin ya da tüzel kişinin bir meslek icrasında bulunmak için
bir üye devlet ülkesine yerleşme hakkıdır.
Yerleşme
hakkı ve serbest dolaşım hakkı karşılaştırılırsa: yerleşme hakkı ekonomik
amaçla bir ülkede bulunmayı ; hizmetlerin serbest dolaşımı bir üye devlette
yerleşik olanın bir başka üye devlette daimi olarak kalma durumundadır. Iç içe
geçmiştir kavramlar.
Yerleşme hakkı’nın
istisnaları: kamu otoritesi ve kamu yararının korunmasına ilişkin
istisnalar.
Kamu düzeni ve kamu güvenliği-sağlığına
ilişkin istisnalardır.
Hizmetlerin
Serbest dolaşımı: “işçilerin serbest dolaşımını” düzenleyen hükümler tarafından
düzenlenmeyen faaliyetleri içerir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder