ADALET
DİVANI
Genel olarak: birliği oluşturan
antlaşmalarda belirlenen hedeflere
ulaşılması için öngörüle
politikalara,hem birlik organları hem de ab üyesi devletler harfiyen uymak
zorundadır.bu uymanın etkinliğini sağlamanın tek etkin yolu hukuki denetimdir.
Birlik amaçları doğrultusunda,topluluğun kendi bünyesinde bağımsız bir yargı teşkilatı
kurulmasının uygun görülmesi sonucu kurulmuştur. Yorumlama ve içtihat oluşturan divan,birlik
hukukunun uygulanmasına dinamizim kazandırmıştır.
Divanın yapısı ve çalışması: her
üye devletten 1 yargıç katılmak üzere
toplam 27 yargıç görev
yapmaktadır. Büyük daire ve daireler şeklinde
oluşur. Daireler kararlarını basit çoğunlukla
alırlar,divan aynı zamanda genel kurul halinde de toplanabilir. Genel kurul da
salt çoğunluk ile toplanır basit çoğunlukla karar alır.
Yargıç
ve hukuk sözcülerinin nitelikleri:bağımsızlık anlamında tam
güven veren kendi ülkelerindeki
en yüksek yargı görevlerinde bulunmak için ararnan şartları taşıyan kişilerden
tüm ülkelerin mutakabatı üzerine seçilir.
Adalet divanının görev alanları:
Divan,birlik hukuku çerçevesinde
ortaya çıkan uyuşmazlıkları yine
birlik hukuku çerçevesinde çözmektedir. Birlik kurumlarının işlem ve
tasaruuflarının birlik hukukuna uygun olup olmadığını;kurumların yetkilerinin aşıp
aşmadığını;üye devletlerin birlik hukukunu ihlal edip etmediğini; çıkan
ihtilafları çözmekle görevlidir. Kararları kesindir,üst yargı mercii yoktur.
Kararı uygulayacak devlet,uygulanması için tüm önlemleri alacaktır.Divan
kendiliğinden harekete geçemez,uyuşmazlıklar, ya birlik organları tarafından ya
üye devletler tarafından ya da üye
devletlerin vatandaşları tarafından divan önüne getirilir.
Adalet
Divanı yargısının önemi:
Divan,AT hukukunun
uygulanmasının takipçisi
olarak,direktifleri iç hukuka adapte etmeyen tam olarak yansıtmayan veya zamanında adapte etmeyen,üye devletleri
tazminata mahkum ederek birlik hukukunun bütün üye devletlerde bir örnek uygulaması
konusunda önemlidir. Kararlar, birlik hukukunun uygulanması ve yorumlanması ile
sınırlıdır.uluslararası hukuk kurallarını hiçbir zaman ele alamaz.
Adalet divanı kararlarının birlik
vatandaşlarının yaşamına etkisi:
Divan,AB vatandaşlarını doğrudan
ilgilendiren bir çok alanda önemli kararlar alarak,antlaşmalarda belirtilen
avrupa halkları arasında daha yakın işbirliğinin tein edilmesi konusunda aldığı
kararlarla işleyişteki dinamik mekanizmadır.
Adalet
divanının yargı yetkisinin özellikleri:Birlik hukukuna aykırı
davranılıp davranılmadığı
konusunda nihai karara bağlama yetkisi Divan’a tanınmış ise de bu yetki bir
tespitten öteye gitmemektedir. Işlemleri iptal
etme yetkisi yoktur.
Divan
yetkisinin mecburi veya ihtiyari niteliği : Mecburi
Yetki,divan’ın yetkisinin mecburi
olması tarafların iradesinden değil de antlaşmadan ve mevzuattan
kaynaklanmaktadır. Uluslar arası mahkemelerden farkı ortaya burada çıkmaktadır,
ua mahkemelerin yetkisi ihtiyari iken divanın yetkisi mecburidir.
İhtiyari yetki,mecburi olduğu kadar
ihtiyari yetkili olduğu durumlarda vardır,divan ancak tarafların iradesinden
ötürü yetkiliyse ihtiyari yetkili olabilmektedir.iki şekilde ortaya çıkar:Divan
tahkim sözleşmesi uyarınca yetkili kılınması veya tahkim şartı uyarınca yetkili
kılınması
Adalet divanın baktığı davalar:n yorum davaları, hukuka
aykırılık davaları,tam yargı davaları
AVRUPA
BİRLİĞİ HUKUKUNUN KAYNAKLARI
BİRLİK
HUKUKUNUN KAYNAKLARI
Birincil Kaynaklar:
Anayasal Antlaşmalar: toplulukları
kuran akçt,aaet,aet antlaşmları ve bunları tanımlayan ek protokoller.
Özellikleri: 1- egemenlikten
kaynaklanan bazı yetkilerin devri,
2-hukuk yaratma yetkisiyle donatılmış organların oluşturulması 3-
karar almada oy birliği yerine oy çokluğu ilkesinin Kabul edilmesi, 4-oluşturulan
organların meydana getirdiği hukuk kuralarrının doğrudan iç hukuka
uygulanabilmesi ve doğrudan etkiye sahip olması
İkincil
Kaynaklar: birlik organlarının,antlaşmalarla verilen yetkileri çerçevesinde,yarıbağımsız
kapasiteleri ile yaptıkları ve hiyerarşik olarak antlaşma hükümlerinden sonra
gelen hukuktur. Ikincil kaynaklar konsey ve komisyon tarafından hazırlanan
tüzükler,direktifler,kararlar ve tavsiye ve görüşlerden oluşur.
Özellikleri:
Kurumlar,birliğin yetkilerini
icra etmek için,tüzükler direktifler kararlar ve tavsiyeler ve görüşleri kabul
eder.
Tüzük genel kapsamlıdır.bütün unsurlarıyla bağlayıcıdır ve tüm üye
devletlere doğrudan uygulanır.
Birlik hukukunun tüm üye
devletlerde uygulanmasını sağlamanın bir aracıdır.Doğrudan etkisi vardır.
Yeterince açık ve koşulsuz olma
nitelikleri gerekmektedir.
Direktif sonuçları açısından yöneldiği her muhatap üye devleti bağlar.en
çok tercih edilen yasama şeklidir. Uygulamada ulusal hukukların ABİAya uygun
olarak yakınlaştırılması için kullanılmaktadır. Kural olarak doğrudan uygulanma
etkisi yoktur ancak adalet divanı verdiği kararlarla uygulanma süresi dolduktan
sonra hala uygulanmayan direktiflerin doğrudan uygulanabilir olduğuna karar
vermiştir. Iç hukuka adapte edilmediği
durumlarda bundan zarar gören birlik vatandaşları tazminat talep edebilir.
Karar Konsey
veya komisyon kararları muhattapları için bütün hükümleri ile bağlayıcıdır.tüzüklerden
farkı sadece yöneldikleri kişi için bağlayıcıdır. Direktiflerden farkıysa tüm yönleriyle bağlayıcı olmasıdır. Tavsiye ve görüşler bağlayıcı değildir.
Adalet divanı tarafından tanınan hukukun genel ilkeleri
Adalet divanı kendisine tanınan
yargılama yetkisi sınırları içinde birlik hukukunu yorumlarken hukukun genel
ilkelerini de gözönüne alır.
-Eşitlik
-Yasal
kesinlik ve hükümlerin geriye etkili olmaması
-Ölçülülük
-Hukuki
güvenlik
-Temel
insan hakları
Adalet divanının kararları:
önemli yer tutar kararlar her aşamada gözönünde bulundurulur.
Üye olmayan devletlerle yapılan uluslararası antlaşmalar:
birliğin yaptığı uluslararası antlaşmaların hükümlerine doğrudan etkinin tanınabilmesi için birlik organlarının yeni tasarrufta bulunmalarına gerek kalmayacak kadar açık ,kesin ve koşulsuz olması ; birliğin yaptığı bu antl. Ua hukukta yeni bir hukuk düzeni kurulmuştur.
Yazılı
olmayan birlik hukuku kuralları:
birlik bazında geçerli olan hukukun genel ilkeleri,temel hak ve
özgürlükler,anayasal devlet ilkeleri,örf ve adet kuralları yazılı olmayan
kaynaklardır.
Birlik
hukuku kaynakları arasındaki hiyerarşi: temel antlaşmalar en
üstüdür piramitin,kurucu antlaşma
hükümleri ve sonradan imzalanan tüm antlaşmaların arasında hiçbir hüküm fark
yoktur. Hepsi eşit derecede geçerliliği olan hukuk kurallarıdır.yazılı
olmayan hukuk kurallarıda temel antlaşmalarla
aynı kategoridedir. Altta da birlik
organlarının imzalamış olduğu ua antlaşmalar gelir. Daha sonra ise ikincil
kaynaklar gelir .
Temel antlaşmalar,yazılı olmayan hukuk
kuralları>UA Antlaşmalar > İkincil Hukuk kaynakları
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder