AB KONSEYİ
Avrupa Konseyi
Kavramın Ortaya çıkışı: Paris
Zirvesi Sonuç Bildirisi’ne dayanmaktadır kavramın kaynağı.
Yasal zemin: Görevler: AB Konseyi, avrupa birliğinin
kalkınması için gerekli
güdülenmeleri sağlar ve bunun
genel siyasi yönelimlerini ve önceliklerini belirler.yasama işlemleri icra
etmez.
Fonksiyonu:AB Konseyini gerçekleştirmekteki
amaç bu tür toplantılarla topluluğun gelişmesini ve siyasal işbirliğin gerçekleşmesini
hızlandırmaktadır.
AB Konseyinin karar alma yöntemi: aksi
öngörülmedikçe uzlaşı ile karar
alınır. Avrupa konseyi sonuç bildirgeleri
günümüzde avrupa konseyi’nin
rehberlerini izlemek durumunda olan birlik organları ve üye devletler için,çok
önemli bir kaynak olmaktadır. Örneğin komisyon bu rehberleri izleyerek teklif
hazırlamaya ya da teklifleri yenilemeye karar verebilir. Usule ilişkin sorunlar
ve içtüzüğün kabülü hakkında basit çoğunlukla
karar alınır ; konsey tertipleri listesinin belirlenmesi ve konsey başkanlığı
düzenlemeleri hakkında nitelikli çoğunlukla karar alır. AB Konseyi Başkanlığı : Başkan
nitelikli çoğunluk ile bir kez yenilenebilir olmak üzere iki buçuk yıllığına
seçilir.
Başkanlık eder ve işleri yürütür,çalışmaların hazırlığını
ve yürütülmesini sağlar,uzlaşı için çaba gösterir,toplantılardan sonra rapor
sunar.
KONSEY
Konsey
hem yasama hem de yürütme organı olarak etkin bir konuma sahiptir konsey. Bütçe
ve yasama fonksiyonlarını avrupa parlamentosuyla birlikte icra
eder.konsey,antlaşmaların öngördüğü koşullara
uygun olarak kordinasyon ve politika tanımlama fonksiyonlarını yerine getirir.
Konsey’in
oluşumu
Üyeler:
Konsey,her bir üye devletten kendi devletini temsil etmeye yetkili,devleti
adına bağlayıcı kararlara imza yetkisi bulunan,bakan düzeyinde birer
temsilciden oluşur.
Başkanlık:
Konsey başkanlığının rolü önemlidir,başkanlık, bütün toplantıları ayarlamak ve
toplantılara başkanlık yapmak,uzlaştırmaları özendirmek,karar almada tutarlılığı
ve sürekliliği sağlamak sağlamak zorundadır.
Genel Sekreterlik:konseyin çalışmalarını
hazırlayan ve her düzeyde düzenli çalışmasını temin eden bir Genel Sekreterlik
vardır.
Daimi
temsilciler komitesi:Coreper,konseyin çalışmalarnı hazırlamak ve konsey
tarafından verilen işleri yapmakla yükümlüdür.
Konsey’in görevleri
Yasama görevi:Topluluğun yasama organı
olan Konsey,bu yetkisini,
Parlemento ile ortak karar
prosedürü gereğince birlikte kullanır.
Birlik dış politikası:Konsey ,birlik
adına uluslararası antlaşmalar yapar.
Bütçe: Parlamento ile birlikte topluluğun
bütçesini yapar.
Atamalar: Sayıştay ve Ekonomik Sosyal
komite üyelerini atar
Konsey
Toplantıları: Konsey hukuki açıdan bakıldığında tek bir kurumdur,ancak
fonksiyonel anlamda bakıldığında iki sıfatla toplanmaktadır.
Bunlardan ilki, Konsey’in,üye
devletlerin bakanlarından yani siyasal sorumluluk taşıyan kişilerden oluşan
toplantı yapmasıdır.Bu durumda bakanlar
konseyini ifade eder.üye devletler toplantının gündemine göre ilgili
bakanlarını gönderirler toplantıya. Bu istisnai haller dışında dış işleri
bakanlarıyla toplanır konsey,bu durumda Genel işler
konseyini ifade eder.
İkinci
olarak,Konsey, bazı özel durumlarda,üye ülke devlet ya da hükümet başkanları
düzeyinde toplanabilir. ( temel ilkelerin bir üye devlet tarafından ciddi ve
sürekli ihlalinin tespiti için karar alınması,para politikası gibi özel
konuların görüşülmesi durumunda toplanılır)
Çalışma
Yöntemi:
Oylama Yöntemi:
Basit
çoğunlukla,toplantıya katılanların yarıdan bir fazlası değil,konseydeki üye tam
sayısının yarıdan bir fazlasıdır. Konsey içtüzüğünün Kabul edilmesi, birliğin
ortak amaçlarının gerçekletirilmesi için konsey’in komisyondan araştırma
önerisi yapmasını istemesi,kurucu antlaşmalarda değişiklik yapmaya ilişkin
prosedürde görüş belirtme gibi konularda basit çoğunlukla karar alınır.
Nitelikli
çoğunlukla,üye devletler için belirlenmiş oy katsayılarına;bir yandan da
kararın Kabul edilebilmesi için gerekli çoğunluğa dayanır. Ağırlaştırılmış bir
karar alma yöntemidir. Oy katsayılarının çoğunluğu,üye devlet tam sayısının
basit çoğunluğu, demografik çoğunluk aranmaktadır nitelikli çoğunluk için.
Oybirliği,az
sayıdaki ama çok önemli konularda oybirliğiyle hareket
edilmesini öngörmüştür Antlaşma. Çekimser kalmak red oyu değildir. Siyasal olarak çok hassas konularda oybirliğine
gereksinim vardır. Birliğe yeni üye alınması gibi.
KOMİSYON
Konsey,avrupa
parlamentosuyla paylaşarakda olsa birliğin ikincil hukukunu koyan organ niteliğini
taşır,ancak konsey bir yasal düzenleme yapabilmek için komisyonun bir teklif
hazırlamasına ihtiyaç duyar. Komisyon ise tek başına hukuk koyma ve hukuk
konulması için teklifte bulunma yetkisine sahip bir organ niteliğindedir.
Birlik hukuku temel olarak Komisyon’un eylemleri ile sürdülebilmektedir. Ua
antlaşmaların müzakeresini yapan,topluluğu temsil eden ve üye devletlerin
çıkarını koruyan,yürütme,koruma vekollama görevini yürüten bir organdır.
Komisyonun oluşumu:Komisyon,üye
devlet vatandaşı olan ve “komiser” olarak adlandırılan üyelerden oluşur.üye
devletlerin coğrafi ölçekleri ve nüfusları göz önünde bulundurularakseçilir.
Görev
süresi:5 yıldır.
Komisyon başkanı:Başkan
komiserlerin hangi alanlardan sorumlu olacağını belirleme yetkisine
sahiptir. Komisyon çalışmalarının
ilkelerini belirler,
Komiserlerin atanma usülü:AB
Konseyi,ap seçimlerini ve uygun istişarelerin sonucu olarak nitelikli çoğunluk
ile seçilir.
Komiserlerin nitelikleri: ülkesinde üst düzey görevlerde
bulunmuş siyasal yönü ağır basan kişilerdir.
Sorumlulukları: topluluğun genel çıkarları söz konusu olduğunda
tamamen bağımsız olmak zorundalardır.
Çalışma yöntemi: kurul halinde çalışan komisyon haftada
bir toplanır,üye tam sayısının salt çoğunluğu ile karar alınır.
Görevleri: komisyon,genellikle
antlaşmanın bekçisi olarak adlandırılır. Birlik yasalarının hazırlanmasından
sorumludur. Antlaşma hükümlerinin verdiği yetkiye dayanarak birlik hukukuna
aykırı davranan üye devletlerin sorgulanmasında bir tür savcı görevi yapar.
Önemli politikaların günlük işleyişinden sorumludur
Yasa Teklifi Hazırlama:yasa faaliyeti
komisyon tarafından başlatılır. Yasa tekliflerini hazırlarken komisyon 3 temel
hedefe uyar. 1-birlik çıkarlarını gözetmek. 2- danışmada bulunmak 3ikincililik
ilkesine saygılı olmak. Komisyon hem doğrudan antlaşmadan doğan hem de konseyin
görevlendirilmesiyle çok dar bir alanda yasa yapmaya yetkilidir.
Yürütme Organı Olarak Komisyon: birliğin yıllık bütçesi ile,esas
amacı,bölgeler arasındaki zenginlik ve fakirlik farkını ortadan kaldırmak olan
yapısal fonları yönetmektir.
Birlik Hukuku uygulamasını gözetlemek denetlemek:
ab yasalarının sağladığı hakların tüm üye devlet vatandaşlarına aynı şekilde
uygulanmasını sağlamak üzere,üye devletlerin uygulamalarını denetler ve
gözetler.
Komisyonun
yetkilerinin sınırları: ab’nin temel politikalarını ve önceliklerini
belirleyemez. Zorlama yetkisine sahip değildir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder