A) Asli Kaynaklar
Bunlar medeni hukuka ilişkin bir uyuşmazlığın çözümünde ilk önce
başvurulacak kaynaktırlar.
1- Kanunlar:
Medeni hukuk açısından en başta gelen kanun 4 Ekim 1926 tarihinde yürürlüğe giren
ve hukuk devriminin temelini oluşturan Medeni Kanun’dur. Medeni Kanun’da Cermen
hukukunun etkisi görülür.
2- Kanun hükmünde
kararnameler
3- Tüzükler
(Nizamnameler)
4- Yönetmelikler
(Talimatnameler)
5- İçtihadı
birleştirme Kararları: Bunlar kanunlar gibi Resmi Gazete’de
yayımlanırlar ve benzer olaylarda bütün mahkemeleri bağlar.
B) Tali (İkincil)
Kaynaklar
Asli
kaynaklarda uyuşmazlığın çözümünde bir hüküm bulunamazsa tali kaynaklara
başvurulur.
1-
Örf ve Adet Hukuku
Alelade bir görgü
kuralının örf ve adet kuralı niteliğini alabilmesi için iki unsura ihtiyaç
vardır:
a- Maddi unsur:
Devamlılık veya tekrarlanma yani sürekli uygulama.
b-
Manevi Unsur:Toplumda var olan genel inanış.Alelade adetlerin örf ve adet hukuku
kuralı olabilmesi için şahısların devamlı suretle tekrarlanmakta olan bu davranışa uymak
zorunda olduklarına genel olarak inanmış olmaları lazımdır.Eğer toplum
vicdanında bu davranış biçiminde bulunmak gereği hakkında bir inanç yer etmemiş
ise o adetin bir örf ve adet hukuku kuralı olarak yer etmesi mümkün değildir.
Örf ve adet hukuku ikinci
derecede bir hukuk kaynağıdır. Kanun boşluğunu doldurur. Buna örf ve adet
hukukunun tamamlayıcı rolü denir.
2- Hakimin
Yarattığı Hukuk
Hakim kanunda veya örf ve adette olaya uygulanacak bir hüküm bulamazsa (hukuk
boşluğu ortaya çıkması durumunda) kendi kanun koyucu olsaydı o olaya ilişkin
nasıl bir hüküm getirecek idiyse ona göre karar verir, hukuk yaratır.Hakim
kendisine tanınmış olan bu yetkiyi kullanmamazlık edemez.Yani gerek yazılı
gerekse yazılı olmayan hukuk kaynaklarında bu hususta herhangi bir kaynak
mevcut olmadığından ben bu anlaşmazlığı halledemeyeceğim diyemez. Buna hakimin
hak dağıtmaktan kaçınması denir ki böyle bir halde zarara uğrayan taraf hakim
aleyhine tazminat davası açabilir. Hakimin hukuk yaratırken başvuracağı ilk
olanak, kanunun benzer durumları düzenlemek için koyduğu fakat önündeki olayı
kapsamayan bir hükümden öncelik (evleviyet) veya kıyas (örnekseme) yolu ile
yararlanmaktır. Başka bir kanun hükmünden yararlanma imkanı olmasa bile kanunun
ruhundan yararlanabilir.
Hakim yarattığı hukuk kuralını olaya uygular ve buna göre karar verir.
Söz konusu karar, gerek hukuk yaratma şartları bulunup bulunmadığı, gerek
konulan kuralın yerinde olup olmadığı, gerekse kuralın uygulanışının uygun olup
olmadığı açısından Yargıtay tarafından temyiz denetimine tabi tutulabilir.
C) Yardımcı
Kaynaklar
Başvurulması zorunlu olmayan kaynaklardır. İkiye ayrılırlar:
1- Bilimsel
görüşler (doktrin-öğreti)
2- Yargı kararları
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder